Hoge kwaliteit loodwit volgens historische recepten

“to prepare white excellent” (Daniel King 1653) Loodwit wassen en decanteren om de kwaliteit te verbeteren. Reconstructies volgens historische recepten, 1600-1900.

 
Het thema van het kleurhistorisch platform op 9 februari 2012 was een mooie gelegenheid om aandacht te besteden aan de bijdrage van drs M. Stols-Witlox en dr L. Megens aan een symposium in Wenen over het maak proces van kunstwerken.[1]
 
Dat symposium verdiepte zich in twee facetten van het maakproces, namelijk dat wat je materiaal-technisch af kunt lezen aan een kunstwerk zelf en hoe dat proces gedocumenteerd is in historische bronnen.[2] De bijdrage van Stols en Megens maakt ook deel uit van het proefschrift van Stols over historische gronderingen.[3] Voor dit promotieonderzoek onderzocht zij  een verzameling van ca 700 historische recepten over voorbewerking en grondering en ca 300 gerelateerde citaten uit historische bronnen.
 
Gronderingen, of voorbereidende lagen, vormen de basis van bijna alle artistieke olieverfschilderingen. Ze beïnvloeden zowel de visuele kenmerken en de lange levensduur van het werk. Het promotieonderzoek van Stols analyseert materialen en technieken die werden aanbevolen voor gebruik bij voorbereidende lagen. Loodwit is een van de materialen.
 
In haar studie laat Stols zien dat historische bronnen belangrijke informatie onthullen over de beoogde functie van verschillende materialen en methoden voor kunstenaarsverven, over de motieven voor het gebruik van bepaalde materialen en kleuren, en de relatie tussen de verschillende verflagen en schildertechnieken.
 
Het onderzoek toont via historische beschrijvingen over de invloed van gronderingen op veroudering van schilderijen aan dat kunstenaars werden beïnvloed in hun keuzes voor bepaalde voorbereidingen, die meer stabiel en duurzaam werk opleverden.
 
Stols gebruikte reconstructies om de in de bronnen beschreven materialen en technieken verder te onderzoeken. Deze reconstructies tonen de relevantie aan van geschreven recepten voor informatie over de schilderpraktijk uit het verleden. Tijdens het kleurhistorisch platform liet zij dit zien vanuit haar reconstructies van recepturen om de kwaliteit van loodwit te verhogen.
 
Lees hier meer over het loodwit wassen en decanteren in het hoofdstuk in het proefschrift >>
 

 
Lees hier meer over de spreker Maartje Stols-Witlox
 
Gerelateerd: online artikel door M. Stols over loodwit >>
 
[1] Art Technological Source Research (ATSR) 4th international Symposium – Technology and Interpretation : Reflecting the artist’s Process, Thursday 23 September – Friday 24 September 2010
 
[2] Eyb-Green, Sigrid, Joyce H. Townsend, Mark Clarke, Jilleen Nadolny, Stefanos Kroustallis (eds), The Artist’s Process. Technology and Interpretation. [Proceedings of the fourth symposium of the Art Technological Source Research working Group, Vienna, 2010], London: Archetype, 2012.
 
[3] Stols-Witlox, M.J.N., Historical recipes for preparatory layers for oil paintings in manuals, manuscripts and handbooks in North West Europe, 1550-1900: analysis and reconstructions, PhD thesis, Faculty of Humanities, Amsterdam, 2014.
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *