Behoud en beheer ook bij een Centrum voor Beeldende Kunst

Centrum Beeldende KunstOp dinsdag 5 juni 2012 krijgt Cole Verhoeven haar diploma van de cursus behoudsmedewerker Archieven, Bibliotheken en Musea van het Nationaal Archief in Den Haag. Cole is dan een jaar lang medewerkster geweest van CBK Amsterdam. Dit Centrum voor Beeldende Kunst is een ontmoetingsplaats waar hedendaagse beeldende kunst centraal staat. Wij initieren en faciliteren activiteiten voor een breed publiek en werken samen met organisaties, scholen en kunstenaars om kunst toegankelijk te maken. Daarbij dragen we bij aan een aantrekkelijk cultureel klimaat in Amsterdam Oost en omstreken. De kunstuitleen, kunsteducatie en het organiseren van tentoonstellingen, concerten, rondleidingen, lezingen en debatten zijn daarbij belangrijke taken.

Wat is daar dan aan professioneel behoud en beheer te doen? Meer dan je misschien denkt! De kunstcollectie is een zeer mobiele collectie. De omvang is 5000 voorwerpen: schilderijen, werken op papier, keramiek en beelden. Iedere dag komen en gaan er kunstwerken van binnen naar buiten en weer terug. Bij zowel klanten als medewerkers staat het kijken naar en genieten van kunst voorop. Het goed hanteren? Het voorkomen van glas- en lichtschade? Zilvervisjes en spinnen in het depot? Een veilig ophangsysteem? Zorgvuldig registreren? Voorkomen van diefstal? Tot een half jaar geleden waren dit onderwerpen die in de dagelijkse praktijk nauwelijks besproken werden.

Als medewerkster en cursist heeft Cole er voor gezorgd dat iedereen zich bewust werd van preventieve conservering. Het depot is opgeruimd, alle uitgelijste werken op papier liggen keurig in ladekasten. Er staan geen onrechtmatige dozen en rommel meer in het depot. Daarvoor is nu het magazijn beneden! Het depot is schoon en de richtlijnen voor het schoon houden van het depot en opbergen van de werken zijn duidelijker.
Deze week is er een teambijeenkomst over hanteren. De meest voorkomende schade bij de kunstuitleen is glasschade. Klanten die kunst lenen tekenen voor het meenemen van een onbeschadigd werk en zijn verbaast dat het glas in de lijst bij thuiskomst gebroken is. Hoe ga je daar mee om? Hoe pak je in? Welke tips tijdens vervoer geef je mee? Ook lichtschade is een probleem. Wat klanten thuis doen weten we niet maar de grootste lichtschade veroorzaken we zelf in de tentoonstellingen door de uitlichting met veel te sterke spots. Mooie heldere waarbij de kunst goed uitkomt waar we veel complimenten over krijgen. Dat dan weer wel!

Toen ik bij CBK Amsterdam ging werken was ik – als ex-ICN’er – zeer gecharmeerd van de ongedwongenheid waarmee we met de om konden gaan. Uitlenen, afstoten, verkopen van collectie, bedrijfspanden inrichten; al die werkprocessen gaan snel en brengen direct besteedbaar geld op voor nieuwe aankopen. Aankopen op een veiling gaan mee de auto in en hangen we direct daarna op.
Na 1,5 jaar zie ik ook de keerzijde daarvan heel goed. Hoewel we nu alle collectie in één, vrij goed toegankelijk depot hebben is er is een lijst met vermissingen, het registratiesysteem (KIDS) voldoet maar gedeeltelijk en het herstellen van schades ontstaan door gebruik zijn een enorme kostenpost. Werkzaanheden die blijven liggen door gebrek aan personeel zijn het veilen van de keramiek, het goed begeleiden van restauraties en goede notities maken in de database.

Ik ben onzettend blij met de resultaten van de cursus in onze organisatie. Er blijft veel te verbeteren en het is zoeken naar de balans want we zijn tenslotte geen museum.
Ik hoop dat de cursus Behoudsmedewerker Archieven, Biblotheken en Musea een goed vervolg gaat krijgen bij een andere opleiding. Ben benieuwd om daar meer van te horen dinsdag 5 juni in Den Haag bij de eindpresentaties!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *