Apps… hoezo eigenlijk?

Een smartphone is al lang niet meer het ‘eenvoudige’ communicatiemiddel dat de eerste mobile telefoon ooit was. Met een smartphone kan veel meer dan telefoneren of foto’s en filmpjes maken. Wat een smartphone namelijk ‘smart’ maakt is het feit dat hij behalve internettoegang ook o.a. WiFi heeft, een kompas en GPS. Hierdoor kan hij voor een groot aantal acties worden gebruikt die tot die tijd niet of uitsluitend met een computer mogelijk waren.

Vooral het feit dat de smartphone op locatie gebruikt kan worden, zorgt voor zijn gestaag groeiende populariteit. In juli 2011 had ongeveer 42 procent van de Nederlanders een smartphone, een stijging van 30% t.o.v. september 2010.[1]

In het Horizon Report[2] dat is verschenen in het voorjaar van 2011, werd door de schrijvers al voorspeld dat het aantal smartphones op korte termijn het aantal computers zal overstijgen. In 2015 zal de smartphone volgens hen hèt middel zijn waarmee men op internet surft en niet meer de computer – hetgeen in Japan op dit moment al een feit is:

“In Japan, over 75% of Internet users already use a mobile as their first choice for access. This shift in the means of connecting to the Internet is being enabled by the convergence of three trends: the growing number of Internet-capable mobile devices, increasingly flexible web content, and continued development of the networks that support connectivity”.[3]

Er zijn inmiddels legio toepassingen en tools voor de smartphone die het gebruik ervan steeds eenvoudiger en leuker maken: augmented reality-layers, QR-codes, mobiele webpagina’s,  enzovoort, allemaal hulpmiddelen die ervoor zorgen dat je overal ter wereld iets leuks of handigs met je smartphone kunt doen en je het gevoel geven nooit meer zonder hem te kunnen. De toepassingen zijn vrijwel onbeperkt.

De informatie-overdracht op een smartphone gebeurt vaak met behulp van een app. Een app is niks anders dan een computerprogrammaatje speciaal gemaakt voor de smartphone. Er zijn er de afgelopen jaren meer dan een miljoen ontwikkeld die miljarden keren op een smartphone zijn gedownload. Er zijn apps die op basis van gps-locatie kunnen  aangeven waar de dichtstbijzijnde pinautomaat is of het museum voor moderne kunst, of die je precies vertellen waar je bent of hoe lang je nog in de file moet staan. Er zijn er die dienen als audiogids bij een stadswandeling, in een museum of bij het zoeken naar een geschikt koophuis. Er zijn apps om je bankzaken te regelen, en om je sociale netwerken te beheren, om boodschappen mee bestellen en om de sterren mee bestuderen, om een taal mee leren of vogelgeluiden mee te herkennen.

Kortom, apps lijken in staat om de manier waarop we de wereld om ons heen ondergaan te kunnen aanvullen en te kunnen vernieuwen. Musea hebben deze mogelijkheden inmiddels ook ontdekt en maken meer en meer gebruik van apps.

 Het Van Gogh Museum heeft bijvoorbeeld de brieven van Van Gogh geopenbaard in hun iPhone-app “Je Vincent”. Deze gratis app had redelijk hoge investeringskosten, maar werd binnen korte tijd meer dan 50.000 maal gedownload in binnen en buitenland. Begin 2011 lanceerde het Van Gogh Museum voor het Android-platform de eveneens gratis “Van Gogh Gallery App”, met foto’s van en basis-informatie over meer dan 800 werken van ons Hollandse paradepaardje.

Ook het Graphic Design Museum is heel succesvol met hun “GraphicDesignMuseum-App”. Deze app geeft de hoogtepunten weer uit de collectie van het Graphic Design Museum, met extra uitleg, afbeeldingen en videointerviews.

De Oorlogsmonumenten-App van het Instituut voor Beeld en Geluid geeft een overzicht van ruim tweehonderd oorlogsmonumenten in Nederland. Met GPS kan de route naar een monument worden gevolgd of een wandeling langs monumenten worden gemaakt. Ook kan via de app  archiefmateriaal van het instituut bekeken en beluisterd worden.

Ook Waag Society en 7Scenes in Amsterdam werken samen met 10 Amsterdamse musea aan de ontwikkeling van een  MuseumApp. De MuseumApp biedt musea de mogelijkheid om zelf een een multimediale tour te ontwikkelen, die kan bestaan uit gesproken of geschreven tekst, foto’s, video, geluid, tekst, opdrachten en opiniepeilingen. De tour kan zowel op locaties in of buiten de stad plaatsvinden als in expositieruimtes binnen het museum. Het is de bedoeling om hiermee het publiek één applicatie te bieden waarbij in één oogopslag zichtbaar wordt welke culturele- en museale tours er worden aangeboden.

Het programma Toegankelijkheid van de RCE heeft zich bij de ontwikkeling van de MuseumApp aangesloten en probeert hiermee een antwoord te vinden op vragen als: Hoe draagt een app bij aan de ontwikkeling van kennis? Kan een app bijdragen aan het behoud van een object of een collectie? en Wat kan een app toevoegen aan de betekenis van een object?

Op deze plek zal de RCE regelmatig verslag doen van haar bevindingen in dit onderzoek en andere wetenswaardigheden met betrekking tot virtuele toepassingen en toegankelijkheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *