vette gadgets

Het VARA TV programma De wereld draait door bespreekt zo nu en dan een nieuwe gadget of spectaculaire ontwikkeling op IT gebied. Er is een regelmatig terugkerende jonge expert, internetjournalist en entrepreneur Alexander Klöpping, die heel aardig maar stellig aan presentator Matthijs van Nieuwkerk en de andere aanwezigen uitlegt dat het nieuwste nieuwtje erg vet is en de wereld enorm gaat veranderen. De boodschap aan de onwetende toeschouwers is duidelijk. Er komt een nieuwe werkelijkheid op ons af waar alles anders (en beter) is en we moeten nu meteen ophouden met al dat ouderwetse gedoe en direct grootschalig gaan investeren in de nieuwe media.

De argumentatie van Alexander stelt meestal niet veel voor. Zonder enige onderbouwing stelt hij dat een oud medium onherroepelijk zal worden vervangen door het verschijnsel dat die dag wordt besproken. En dat is goed omdat de nieuwe toepassing innovatief is en interactief, en cool. Zijn betoog staat bol van  hippe termen, namen en voorbeelden die niemand van de aanwezigen kent. Het effect is dat iedereen zich hopeloos dom voelt en niet verder durft te vragen. Dat wordt nog eens versterkt als Alexander al surfend laat zien wat hij bedoelt. Webpagina’s flitsen over het scherm in een tempo dat alleen door een heel kleine incrowd is te volgen.

Zo heel af en toe durft een van de aanwezigen in de studio voorzichtig kritiek te leveren op de zelfverzekerde uitspraken van de expert. Terecht, want Alexander weet net zo min als de andere aanwezigen wat de toekomst ons gaat brengen. En innovatie of interactie zijn lege begrippen als je niet zegt welk doel het dient of welk reëel gevoeld probleem er mee wordt opgelost. Het lijkt er op dat de jonge specialist overal aan ruikt, maar zich nergens werkelijk in verdiept. Er komt een beeld naar voren van een oppervlakkige, nogal onrustige jongen die niet lang door iets geboeid is. Iemand die leeft in een enorm online social network waarin constant tweets heen en weer vliegen over de nieuwste gadgets en vette websites die je absoluut moet zien. Een wereld waarin niemand tijd heeft voor het beantwoorden van de vraag waarom de nieuwe ontwikkeling belangrijk is en wat een zinnige toepassing zou kunnen zijn.

De kritische vragensteller wordt in het algemeen aardig, maar resoluut weggezet als hopeloos ouderwets. Een ongelovige die het licht nog niet heeft gezien en zich verzet tegen een onvermijdelijke toekomst. Dat is niet vreemd omdat veel kritiek nogal oubollig van aard is; een pleidooi voor de ouderwetse brief of verzet tegen het toekomstbeeld waarin de gedrukte krant is verdwenen. Nostalgie van oude mensen die alleen het gelijk van Alexander lijkt te onderstrepen. En dat is jammer want als er iets is waar hij behoefte aan heeft is relativering. Natuurlijk wordt de toekomst niet beter door apparaten en technologie. Het feit dat er nieuwe manieren zijn om met elkaar te communiceren maakt mensen niet vanzelf slimmer of beter of medemenselijker. Het gaat er natuurlijk om hoe je de nieuwe media inzet. Hoe je slim gebruik maakt van nieuwe en andere mogelijkheden. Niet om kost wat kost de oude wereld te veranderen, maar om ‘m geleidelijk en verstandig een beetje te verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *