Congres ICOM CC in Shanghai (2)

Opening ceremony hall
Opening ceremony hall

De eerste dag van het ICOM-congres in Shanghai start in een enorme zaal met de gebruikelijke welkomst- en keynote-speeches, uiteraard deels door chinese sprekers. Het is even wennen om naast de stem van de spreker tegelijkertijd naar een simultaanvertaling in het engels te luisteren. Het onderwerp van het congres is ‘social harmony’; er wordt veel gesproken over intangible heritage, hoe het huidige publiek daarbij betrokken kan worden, en over de rol van het in het postkoloniale tijdperk.

’s Middags naar de ICOM-cc bijeenkomst. Hier werden verschillende presentaties gegeven met onderwerpen als collectiemanagement en (wederom) intangible heritage, collectiemanagement als middel om sociale integriteit te bewaren en de ontwikkeling van duurzame oplossingen in musea.

Ikzelf gaf een korte presentatie van een onderdeel van ons ICN-onderzoeksprogramma Toegankelijkheid, over de ontwikkeling van een methodiek om de effectiviteit van van collecties te kunnen bepalen. Het ‘Virtuele Armandomuseum’, een website die binnenkort gelanceerd zal worden, figureerde hierin als voorbeeld van ‘het virtueel museum’ als van toegankelijkheid. Het Virtueel Armandomuseum geeft de bezoeker een mooi inkijkje in de thema’s en het werk van armando, dat in de echte wereld nooit zo mooi gedetailleerd en in samenhang kan worden bekeken.
Mijn presentatie ging verder in op de vraag wat een virtueel eigenlijk is, of je verschillende vormen van digitale en virtuele kunt vergelijken en zo ja, welke zaken dan belangrijk zijn. Zo is het bijvoorbeeld van belang dat het de interne organisatie van (digitale) informatie goed heeft geregeld, omdat die bepaalt hoe gemakkelijk je content en over collecties kan verzamelen. De staat van de collectie en van de digitale informatie daarover beïnvloedt vervolgens welke van toegankelijkheid beter en welke minder goed toepasbaar is. Ook kan het (beter) toegankelijk maken uiteindelijk invloed op het huidige collectiemanagement hebben: als een collectie digitaal toegankelijk(er) wordt gemaakt kunnen meer of andere objecten worden getoond dan in de fysieke tentoonstellingsruimte. Dit kan de behoefte van bezoekers doen veranderen waardoor de eisen aan en prioriteiten in conservering van de collectie kunnen veranderen. Ook kan de waarde van een collectie veranderen omdat door digitale toegankelijkheid nieuwe kennis en informatie wordt gegenereerd, waardoor het object in een ander daglicht komt te staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *