Volksverheffing volgens Arie Boomsma

In de NRC Next van donderdag 30 september jl. een voorpublicatie uit het boek Wat we missen kunnen van de nieuwe uitgeverij Babel & Voss. Een slimme zet: nodige 30 bekende Nederlanders uit om een stuk te schrijven over ‘irritante, belachelijke of overbodige verschijnselen’, aldus de krant. Dat zorgt gegarandeerd voor reuring, en als uitgeverij staat je meteen op de kaart.

TV-beroemdheid Arie Boomsma breekt onder de krantenkop Waaraan dragen deze storende objecten bij? een lans voor het weghalen van overbodige . Op zich is hij niet tegen kunst, zo laat hij de lezer direct weten, ‘maar om het feit dat deze in de openbare ruimte tentoongesteld wordt. En in veel gevallen zelfs permanent geïnstalleerd.’ Van hem hoeft dat niet, en hij wil met alle liefde een lijstje aanleveren met objecten die kunnen worden opgeruimd. Ik had graag dat lijstje eens gezien, maar daar was dan kennelijk weer geen ruimte voor.

, Zonder titel, Almere, bij de kruising A6/A27

Boomsma blijkt zich vooral te storen aan kunst in de openbare ruimte die hufterproof is, en waar kinderen zich aan kunnen bezeren – lees abstracte kunstwerken. Vervolgens noemt hij echter een aantal figuratieve werken, waaronder de kudde olifanten van Tom Claassen langs de A6, een vreemd voorbeeld van een hufterproof-kunstwerk aangezien je weinig met deze kudde kunt (behalve dan oranje schilderen zoals onlangs tijdens het WK gebeurde). Dan ben ik trouwens benieuwd wat Boomsma vindt van het onlangs in Lelystad onthulde beeld Exposure van Anthony Gormley: je kunt er in klimmen en daarna vreselijk diep naar beneden vallen…

Het doel van de aanstichters, deze boosdoeners, de opdrachtgevers zou moeten zijn: volksverheffing. Waarom hij dit archaïsche woord hier hanteert wordt mij niet duidelijk. Wat bedoelt hij hier überhaupt precies mee? Is dit soms een ruimtevaartprogramma voor een breed publiek? Of een belasting van het nieuwe kabinet om de staatsschuld te verkleinen? In ieder geval: het grote publiek zou helemaal niet op dit soort kunstwerken zitten te wachten. Boomsma ziet liever dat het geld wordt gebruikt voor gratis toegankelijke musea, een plan dat door ex-minister Plasterk inmiddels al naar de prullenbak is verwezen. Nee Arie, dat gaan we dus niet doen.

Waar Boomsma wél een punt heeft is dat we eens kritisch moeten kijken naar de snel uitdijende collectie kunst in de openbare ruimte. Selectie toepassen op de eigen museumcollectie begint inmiddels gemeengoed te worden in museumland, dus waarom zouden we dat niet kunnen toepassen op de Collectie Nederland búiten de museummuren? Niet op de manier zoals Boomsma dat voorstelt, maar Kritisch, in vredesnaam kritisch…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *