Wat komt er bij virtuele musea kijken: bezoekers!

Bezoekers, alles binnen het erfgoed heeft met bezoekers te maken. Immers, we bedenken, creëren, produceren het voor de bezoeker. De bezoeker gunnen we de informatie, eigenlijk de prachtige verhalen over de objecten. Bezoeker, wie is nou eigenlijk de bezoeker? In het fysieke museum wordt er veel tijd, moeite en onderzoek aan besteedt. Het adagium is; hoe meer wij weten over de bezoeker hoe meer wij kunnen inspelen op de behoefte van de bezoeker en hoe meer bezoekers kunnen wij blij maken met onze verhalen!!! Hoe zit het eigenlijk met de bezoeker aan virtuele instellingen? Naar de mate van participatie van bezoekers aan internetsites is onderzoek gedaan. De participatieladder van Forrester (The Social Technographics Ladder),  onderscheidt een aantal categorieën.

  • Creators:  houden hun eigen blog bij, maken zelf webpagina’s, plaatsen eigengemaakte video’s of eigengemaakte muziek.
  • Critics: houden hun eigen blog bij, maken zelf webpagina’s, plaatsen eigengemaakte video’s of eigengemaakte muziek
  • Collectors gebruiken RSS-feeds, taggen web pagina’s en foto’s,
  • Joiners gebruiken sociale netwerksites en onderhouden een profiel op een sociale netwerksite.
  • Spectators lezen blogs, kijken video’s van groepsgenoten, luisteren podcasts, nemen deel aan discussies, fora of chatrooms, lezen klantbeoordelingen
  • Inactives. doen niets van het bovenstaande op internet, maar zijn wel online aanwezig.

De bezoeker, dat ben jij en dat ben ik. Om een goed begrip van een virtuele instelling te krijgen is het van belang om de doelgroepen in kaart te brengen. Zou bovenstaande indeling van toepassing kunnen zijn op een virtuele instelling, of is het te vaag, zou elke traptrede toch anders, meer specifiek op de instelling ingevuld dienen te zijn? Is er ook een verandering te bespeuren, door de komst van virtuele instellingen, van doelgroepen naar fysieke instellingen? Deel je antwoorden en inzichten met ons!!!

Je kunt op deze vraag ook reageren op: onze LinkedIn groep en op Facebook

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>