Is daar iemand?

Er wordt met zoveel opwinding geschreven en gepraat over de fantastische mogelijkheden van de nieuwe media dat het moeilijk is om een gezonde kritische houding te bewaren. Voor je het weet zit je gevangen in een emotionele welles-nietes discussie die nergens toe leidt. De ontwikkelingen buitelen met zo’n snelheid over elkaar heen dat elke kanttekening kan worden weggewuifd met de verzekering dat hij in de volgende update is opgelost. En voort dendert de trein. Ideeën die nooit op waarheid zijn getoetst worden kritiekloos hergebruikt en voor elke mislukking worden talloze vergoelijkende excuses aangevoerd.

De matige opkomst komt door de slechte PR; het gebrek aan kwaliteit door de weigerachtige houding van de behouden instituten en de technische mankementen door de nieuwheid van het medium. Zelden wordt in zo’n geval stilgestaan bij de vraag of je je doelgroep wel goed hebt ingeschat. Zitten de mensen die je graag wilt bereiken wel te wachten op jouw oplossingen? Als je dat niet evalueert, maak je keer op keer dezelfde fout. Je neemt het gedrag van jezelf en je directe omgeving als referentie of bouwt voor de niet bestaande ideale gebruiker.

Een misverstand dat op deze manier kritiekloos wordt rondgepompt is het idee dat iedereen graag overal actieve bijdragen wil leveren. Het is waar dat de tijd van de passieve consument definitief voorbij is en interactie met je klanten van levensbelang. Maar het is niet waar dat je doelgroep staat te popelen om interessante opbouwende bijdragen achter te laten op het eerste de beste discussieforum dat je voor ze inricht. Je zult ze handig moeten verleiden en vooral slim moeten inspelen op een reële behoefte die ze hebben. En daarvoor is hele goeie kennis van je klanten nodig en een eerlijke kritische evaluatie van je mislukkingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *