Jammeren

Het is waar; ik heb in mijn vorige blogpost een lelijke en modieuze term uit het jargon van organisatiedeskundigen gebruikt en ik ben er niet trots op. Verwachtingsmanagement is volgens Pepijn, een volger van mijn tweets “… een heel fout woord omdat er altijd ‘teleurstellingsvoorbereiding’ mee wordt bedoeld”. Hij heeft gelijk en ik neem me heilig voor om het uit mijn woordenschat te schrappen. Voortaan zeg ik tegen mijn gebruikers dat ze zich moeten voorbereiden op een hevige teleurstelling als ze denken dat hun problemen heel eenvoudig en snel met informatietechnologie (IT) kunnen worden opgelost.

Dat wordt nog lastig omdat er altijd wel adviseurs te vinden zijn die heel luchtig doen over de wonderen van de IT. Voor je het weet ben je een zwartkijker die de boel nodeloos complex maakt. Het is de kunst om mee te bewegen met de wens van de gebruiker om snel een bevredigend resultaat te krijgen én bewustzijn te kweken voor de (on)mogelijkheden op de langere termijn. Dan is het ongemakkelijk als je gebruiker niet wenst mee te bewegen en hardnekkig blijft verwijzen naar een bron die zegt dat het veel eenvoudiger kan.

Ook een opstelling als de absolute eindgebruiker is moeilijk te hanteren. Ik wil op een knop kunnen drukken en dan alle informatie die ik nodig heb op mijn manier gepresenteerd zien. Dat moet toch mogelijk zijn met de hulpmiddelen van nu. Ik begrijp het niet; dat kan overal behalve hier! Het is niet waar en niet mogelijk of het kost een heleboel geld, maar probeer dat dan maar eens uit te leggen! Ik hoop vurig op meer begrip voor de lastige kanten van de introductie van IT. Op gebruikers die zich realiseren dat een toepassing niet alleen hun particuliere wensen moet bevredigen maar ook al die onderling afwijkende wensen van hun collega’s; …die weten dat ze zelf ook moeite moeten doen om het product te krijgen dat ze zo graag willen hebben; …die begrijpen dat ze zich moeten verdiepen in soms lastige en ouderwetse technieken en praktijken; …die zich realiseren dat het bouwen van een super publieksvriendelijke interface niet goedkoop is en al helemaal niet makkelijk en die doorhebben dat ze waarschijnlijk teleurgesteld raken als ze dat allemaal niet doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *