Conservering hedendaagse kunst actueel
Woensdag 9 juni is het zover, de eerste dag van het symposium Contemporary Art: Who Cares? Het Reformatorisch dagblad heeft al een al een mooi artikel geschreven naar aanleiding van ons 2e persbericht. Lydia Beerkens zegt in dit artikel: ‘Het voordeel van eigentijdse kunst is dat in veel gevallen de kunstenaar zelf kan worden geraadpleegd. Het zogenoemde kunstenaarsinterview is dan ook een heel belangrijk onderdeel van het traject. De maker kan richtlijnen geven. Bijvoorbeeld of de honing in zijn werk steeds opnieuw moet worden vervangen. De uitdaging is het kunstwerk te doorgronden en de kunstenaar te leren kennen. Jonge kunstenaars vinden het meestal ook prettig wanneer zij bij de restauratie van hun werk worden betrokken.’ Dit is het thema van de eerste dag.
Eén van de kunstwerken die besproken zullen worden tijdens het symposium is het werk Notion Motion (2005) van Olafur Elliason. Bijzonder is dat deze installatie van 1500 m2, nu te zien is in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Nog tot 17 oktober! Twee andere installaties die besproken worden zijn uit de collectie van het Stedelijk Museum. Dit zijn Project I-‘90’ van Peter Strijcken en Organic Honey’s Visual Telepathy/Organic Honey’s Vertical Roll van Joan Jonas. Deze installaties zijn helaas alleen voor de congresgangers te bezoeken.
Voor wie Contemporary Art: Who Cares? niet bezoekt is er van 9 tot 13 juni het internationale festival voor kunstdocumentaires DOKU.ARTS met documentaires over kunstenaars, tentoonstellingmakers, verzamelaars en musea. Bijzondere kijkjes in de kunstwereld beloven de organisatoren!
Geef een reactie