De restauratie van de Koepel van Fagel

als uitgangspunt voor de restauratie

 
De behandeling van het stucwerk en het onderzoek naar de bronsimitaties in de Koepel van Fagel was het afstudeerproject van Roos Keppler. Zij presenteert dit project op het achtste . Hieronder is een samenvatting van haar presentatie opgenomen. De complete lezing is na te lezen in Restauratie van de Koepel van Fagel (pdf).
 

De bouw van de koepel
Rond 1707 liet François Fagel dit luxueuze paviljoen bouwen om zijn muntencollectie in onder te brengen en om zich ongestoord terug te kunnen trekken. Niemand minder dan Daniël Marot werd aangetrokken als architect en M. Terwesten en C.P. Verbruggen voorzagen de ruimte van schilderingen.Calque Huis Fagel (1965) (c) foto RCE Beeldbank
 
Interieurensemble als uitgangspunt voor de restauratie
Een belangrijk doel van de restauratie is het bewerkstelligen van een grotere eenheid in het interieur, waardoor meer samenhang ontstaat tussen de koepel, gewelf, kroonlijst en de wanden. De ruimte bestaat uit een houten vloer die is voorzien van een hout-imitatie, een wandbetimmering afgewerkt met een marmerimitatie, een beschilderd gewelf en een vergulde kroonlijst met driedimensionale vormen zoals architectonische ornamenten, putti en over de kroonlijst hangende festoenen. De schaduwwerking die hierdoor ontstaat is medebepalend voor de totale receptie van de ruimte. In het gewelf zijn op een ondergrond van kalkmortel de vier jaargetijden uitgebeeld en in de hoeken vier werelddelen. In de koepel van het gewelf bevindt zich Apollo en de Zonnewagen.
 
Koepl van Fagel (1963) (c) foto RCE BeeldbankDe restauratiestappen
Roos Keppler geeft een overzicht van de restauratiegeschiedenis, het uitgebreide en het plan van aanpak. Een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen de drager en de schilderingen. Zij bespreekt de constructie van de drager, de laagopbouw en hoe de drager en stucwerk te behandelen. Vervolgens gaat zij in op de schilderingen en de consolidatie van de verflagen, het verwijderen van vernislagen en overschilderingen, het retoucheren met acrylverf en matteringsmiddel, het verwijderen van de matte op de wanden en de reconstructie van de bronseringen op de driedimensionale vormen.
 
Discussie na afloop
De discussie die ontstaat na de uiteenzetting maakt duidelijk dat er verschillende zienswijzen bestaan over enerzijds het al dan niet aanbrengen van vernissen en de wijze van afwerken van marmerimitaties en anderzijds over producten die gebruikt worden om te retoucheren en gewenste glansgraden.
 
Meer beeld en tekst op de website van het Koninklijk Huis (link)
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *